Opkomende vorm van diëten: het keto dieet

“Ketogeen” is een term voor een koolhydraatarm dieet, een beetje vergelijkbaar met het Atkins-dieet. Het idee is dat je meer calorieën uit eiwitten en vetten haalt en minder uit koolhydraten. Je bezuinigt het meest op de koolhydraten die licht verteerbaar zijn, zoals suiker, frisdrank, gebak en witbrood.

Wanneer je minder dan 50 gram koolhydraten per dag eet, heeft je lichaam uiteindelijk geen brandstof (bloedsuiker) meer die het snel kan gebruiken wanneer nodig. Het duurt meestal een dag of 4 tot dit weer herstelt is. Dan ga je eiwitten en vetten afbreken voor energie, waardoor je kunt afvallen. Dit wordt ketose genoemd. Het is belangrijk om te weten dat het ketogeen dieet een dieet is dat echt gericht is op de korte termijn en op het verliezen van gewicht.

 

Geschikt voor iedereen?

Mensen gebruiken een ketogeen dieet het vaakst om af te vallen, maar het kan ook helpen bij het onder controle krijgen van bepaalde medische aandoeningen, denk bijvoorbeeld aan epilepsie. Het kan ook mensen met hartaandoeningen, bepaalde hersenaandoeningen en zelfs acne helpen, maar er moet meer onderzoek op die gebieden plaatsvinden. Benieuwd of jij veilig een ketogeen dieet kunt volgen? Dan doe je er verstandig aan om eerst een gesprek aan te gaan met je dokter. Zeker als jij suikerziekte hebt of wanneer dit in de familie zit.

 

Voordelen van het ketogeen dieet

Een ketogeen dieet kan je helpen om in de eerste 3 tot 6 maanden meer gewicht te verliezen dan sommige andere diëten. Zoals eerder vermeld is dit type dieet echt gericht op de korte termijn. Het is dus geschikt als je nog ‘snel’ even wat gewicht wilt verliezen voor een aankomende vakantie. Dit kan zijn omdat er meer calorieën nodig zijn om vet in energie te veranderen dan om koolhydraten in energie te veranderen. Het kan ook zijn dat een vetrijk, eiwitrijk dieet je meer bevredigt, waardoor je minder eet, maar dat is nog niet bewezen.